onsdag 23. februar 2011

Endelig er vi her...

Etter noen hektiske uker hjemme i Norge er vi endelig på plass i Singapore - vårt nye hjem! Det føles enda rart og både tenke på, og smake på ordene SINGAPORE - VÅRT - HJEM..... Mmmmmm.... men jøss så deilig det smaker!  :-)

Vi har vært her i snart fire uker nå, og tiden har gått så utrolig fort. Vi har kommet oss vel til rette i ny leilighet, blitt vant til nye og spennende lukter, det varme været, og jeg må si at det føles herlig når solen treffer min litt bleke og norske vinterhud.... Men jeg regner med at i løpet av min tid her i Singapore så har pigment bestanden min økt, og jeg kan komme tilbake til Norge fresh, solbrun og fin!!

Vi har flyttet inn i vår nye leilighet i 14 etasje, og det er ikke noe å utsette på utsikten! Vi bor veldig sentralt, og i gåavstand til mye. Det er et par minutt å gå ned til elva og der er en fin promenade som går forbi Robertson Quay, Clark Quay og Boat Quay - med massevis av restauranter. Det tar rundt et kvarter å gå til Orchard Road som er den store og viktige handlegata, og en halvtimes gange unna er den Botaniske Hagen. Her vi bor er det ca. 350 leiligheter, og vi bor vegg i vegg med et shopping senter (veldig kjekt!). Det er et stort og fint badebasseng ute, solsenger, en liten bar og et treningsrom som allerede har blitt tatt i bruk...


Tiden vi har hatt til nå har vi brukt på å bli kjent med Singapore, og vi var så heldige at vi flyttet ned midt i feiringen av Chinese New Year. En stor og viktig begivenhet som feires over flere dager. Byen var pyntet og klar til fest, og vi takket ikke nei til å delta. Det har vært feiring av det nye året både her vi bor ved bassenget, i China Town og så fikk vi oppleve den spektakulære Chingay Parade. Dette er en parade med rundt 8000 deltakere og 200 000 tilskuere, den varer i rundt to timer og har helt utrolige kostymer, dans og fyrverkeri. 



Sjømannskirka har vært et viktig sted for oss, og særlig for meg etter at vi flyttet ned hit. Etter drøye én uke i Singapore dro vi til Sjømannskirka på grillkveld, og der traff vi masse hyggelig folk; ung, voksne, gamle, barn, studenter, menn som jobber, fruer som er med mennene som jobber, folk som har bodd her lenge, folk som akkurat har kommet, ja alt av forskjellig folk kommer innom Sjømannskirka har jeg fått inntrykk av... Sjømannskirka har en veldig viktig rolle i det sosiale miljøet her, og de arrangerer massevis av aktiviteter for oss som bor her. Det jeg har vært med på så langt er "tirsdagsforum" som er et møtested for damer hver tirsdag (forståelig nok). Enten er det vaffler og kaffe ute på terrassen til Sjømannskirka, ellers så er det utflukt. Første gang jeg var med gikk vi tur ved Mount Faber og der gikk vi på broer som er bygget over tre-toppene. Veldig fasinerende, og med flott utsikt over byen. Ellers er det basargruppe hver torsdag - og jeg må ærlig innrømme at jeg måtte helt til Sinagpore før jeg for første gang kunne si at jeg var med i ei basargruppe.... :-) Men her får jeg strikke, hekle, lage armbånd og smykker, sy, dille og dalle og gjøre puttle ting med henda som jeg også alltid likte å gjøre hjemme i Norge. Her gjør jeg det sammen med masse andre kjekke damer i alle aldre, spiser vaffler og drikke alt for mye kaffe.... Det vi lager skal selges på den årlige julebasaren til Sjømannskirka. Akkurat nå strikker jeg en engel som skal toves, et prosjekt jeg er heller spent på å se utfallet av.....

I neste uke skal jeg til Thailand sammen med Sjømannskirken, der skal vi være i tre dager og besøke et barnehjem. Jeg gleder meg til turen, og skal dele dette med dere når jeg er tilbake...

Fredrik er godt i gang på jobb, arbeidsdagene her er lange, men dette var noe vi begge to var forberedt på før vi reiste. Han tar en buss til jobb som er satt opp av leilighetskomplekset der vi bor, og det tar ham vel ca. 7 min å komme seg på jobb... Det blir en del reising i forbindelse med jobben, og den første turen er planlagt om en uke eller to. Vi står opp og trener sammen tre ganger i uka, og spiser frokost sammen hver dag. Når kveldene våre sammen kan bli litt korte setter vi begge to pris på å ha tid sammen på morgenen. 

Vi har begge to en hverdag som er veldig anerledes enn det den var hjemme i Norge. Vi har hatt noen fantastiske uker så langt, og vi gleder oss til alt vi har forran oss!! Nå har jeg fullført mitt aller første innlegg på min aller første blogg - Legg gjerne igjen kommentarer, det setter vi pris på! Og til neste gang Au Revoir!


7 kommentarer:

  1. Hei Camilla!

    Så fin blogg du har laget deg. Jeg også opprettet en blogg en gang, men det var ikke suksess for jeg fikk aldri noen kommentarer. Tror ingen leste den noen gang :-D Legger derfor inn en liten hilsen til deg, slik at du ser at det er noen som har vært inne og lest! Gleder meg til å lese mer!

    Tenker masse på deg!
    Stor klem fra Silje

    SvarSlett
  2. Hvilket program har du forresten brukt til bildene dine? Veldig fine.

    SvarSlett
  3. Hei Silje!

    Ja jeg tenkte at kanskje en blogg ville være greit for de som ønsker å følge med på hva vi gjør her nede. Takk for at du skrev en kommentar, fortsett gjerne med det!!

    Bildene har jeg redigert i Picasa - lastet ned gratis fra nettet...

    Tenker på deg også, og håper at vi sees snart.... Skal dere til Stavanger under Glad Mat Festivalen? Vi satser på å være hjemme i Norge da....

    Hils familien!
    Stor klem fra Camilla

    SvarSlett
  4. Å så kjekt at du har laga blogg, Camilla :) Denne gleder eg meg til å følga! Du er flink å skriva, og eg ser av både bilder og tekst at dåke allerede har opplevd mykje og koser dåke i den nye tilværelsen. Eg ser at eg hadde kosa meg veldig med ei god bok på den bassengkanten altså! Ser fram til neste innlegg, god tur til Tailand :) Klem frå Eli

    SvarSlett
  5. Dette var god reklame Camilla :) Jeg gleder meg til å flytte ned! Bloggen er herved lagt inn på mine favoritter!
    Anne

    SvarSlett
  6. Det blir mest sannsynlig ingen gla'mat på oss i år. Det kommer jo en liten tass til rundt 14. juni. Men man vet jo aldri... Når er festivalen? Siste helga i juli?

    Klem!

    SvarSlett
  7. Hello darling:)
    Rosa blogg- i'm impressed! Her i Flekkis regner forhåpentligvis siste restav vinteren bort denne helga. Til uka blir det litt vinklubb igjen og der skulle jo du ha vært!!!!
    Take care!:)
    Klem Kari

    SvarSlett