fredag 8. juli 2011

Sjømannskirka - a piece of home in Asia

Som de fleste av dere vet har Sjømannskirka her i Singapore vært viktig for oss etter at vi flyttet fra venner og familie hjemme i Norge. Her kom vi for første gang i kontakt med det norske miljøet i Singapore. Tirsdagforum har gjort meg bedre kjent i Singapore, på Basargruppa får jeg brukt mine kreative sider, samtidig som jeg er med og bidrar til en viktig inntektskilde til Sjømannskirka. Hver søndag arrangeres grillkveld, her kan vi lese norske aviser, og får spise norsk mat. I butikken får vi kjøpt Norvegia, Kaviar, Brunost og flere andre norske matvarer. De norske merkedagene som 17 mai, St.Hans og julemiddag på julaften sørger kirken for at vi får muligheten til å oppleve.


Sjømannskirka er avhengig av frivillige som er med og hjelper til, så da jeg ble spurt om å være med og lage mat til grillkvelden forrige søndag - takket jeg selvfølgelig ja. Akkurat denne dagen var husfaren reist hjem på ferie til Norge, så på kjøkkenet var vi fire damer som briljerte med våre kokkekunnskaper, samt en herre som stod for grillingen. 


Jeg har brukt mye tid på Sjømannskirka siden vi flyttet til Singapore. Men den viktigste rollen kirka har hatt for oss er nok som en sosial møteplass. Her har vi truffet mange av våre venner, her startet beskjentskap og vennskap som har ført til det nettverket vi har rundt oss i dag. Jeg kan ikke få rost Sjømannskirka og den jobben de gjør nok - de har skapt en åpen arena og en sosial møtesplass som mange her benytter seg av og setter pris på.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar