søndag 10. april 2011

Sykkeltur på Pula Ubin

At været her i Singapore er skiftende er ikke noe som kommer som en overraskelse etter at man har bodd her en stund. Men at jeg skulle våkne opp til regn, torden og lyn akkurat den dagen vi skulle på sykkeltur til Pula Ubin var jo bare typisk...

Men det la da ingen demper på opplevelsen, for sykle på Pula Ubin, det skulle jeg! Pula Ubin er en liten øy som ligger 10 min med båt fra Changi Village på østsiden av Singapore. Pula betyr "øy" og Ubin betyr "granitt", så godt oversatt; Granitt øya. Her blir man tatt tilbake i tid, og livet minner om Singapore på 1960-tallet. Dette er hjemmet til den siste gjenværende Singaporianske landsbyen, med rundt 100 innbyggere. I stor kontrast til det moderne Singapore er innbyggerne her avhengig av vann fra brønner og diesel aggregat for å få strøm.

Jeg må innrømme at jeg var lettere skeptisk til båten som skulle frakte oss over til Pula Ubin, men uten grunn, det gikk både smidig og greit.








Denne øya er flott å gå eller sykle rundt på, den er ikke så stor, men det er fine veier og stier som er godt merket. Man får en følelse av å være i en jungel, og den trykkende fuktigheten etter regnet forsterket denne følelsen. På øya finnes både apekatter, slanger og store øgler, men det var ingenting annet enn mygg som valgte å vise seg denne dagen... At øya ligger bare 10 minutter med båt fra travle og moderne Singapore er helt utrolig, og så stille som det er her!

Etter et par timers sykling avsluttet vi med en deilig lunsj på en av de lokale restaurantene, masse mat ble bestilt, og i god tradisjon delte vi alt som stod på bordet foran oss ;-)

Her sammen med Annika og Trine.

4 kommentarer:

  1. Hehe.....ser jo på håret(mitt iallefall!)at det var "noe" fuktig, ja! Haha!! Men en flott tur! Neste gang må du bli med på offroad-runden som Trine og jeg tok!! ;)

    SvarSlett
  2. Og da var forresten skrift-typen riktig igjen!!

    SvarSlett
  3. Ja det var en flott tur! Skal bli med på offroad runden neste gang hvis det ikke er så gjørmete ;-)

    SvarSlett