lørdag 15. oktober 2011

Sydney, here we come!

Etter en liten uke i Singapore reiste pappa og jeg på ferie til Sydney! I Singapore Airlines sin nye Airbus 380 tok det oss rundt 7 timer å komme oss down under. Australia er jammen LANGT vekke fra resten av verden! Men for en flott by Sydney er! Og i løpet av de fem dagene vi hadde gikk vi mange mil og opplevde mye av det denne byen har å tilby! Mest overraskende var nok været - det var kaldt! .... og det er ikke bare jeg som er blitt vant til være i Singapore som synes det var kald, det samme gjorde pappa. Riktig nok er det vår i Sydney akkurat nå, men jeg hadde nok forestilt meg en litt annen temperatur. Flip flops og kjole forble i kofferten, jakke, dongeribukse og joggesko ble antrekket for denne ferien! Men det skal sies at det var en herlig følelse å kjenne frisk luft, og vårsolens varme stråler når den tittet frem.

Sydney, å Sydney! Kunne jeg flyttet denne byen litt nærmere resten av verden, ville jeg ha bodd her. Dette er en by som yrer av liv fra tidlig om morgenen. Kaffetørste forretningsfolk møtes til frokostmøter på kafeer, gamle mursteinshus fra den engelske kolonitiden møter nye moderne høyhus, Darling Harbour à la Akerbrygge er full av restauranter, butikker og turister. The Rocks - hvor den første bosettingen fant sted i Sydney er utrolig sjarmerende og til å forelske seg i! Oprahuset er mer spektakulært når man ser det i virkeligheten, og Sydney Harbour Bridge ruver høy og vakker.

Midt i Sydney ligger en spektakulær Botanisk hage, en grønn lunge som er fantastisk å ha i en så stor by! Her er det nydelig å går tur, kikke på blomster, trær og alle joggerne! For i Sydney jogger man. Skifter i lunsjpausen og løper en tur i Botansik Hage før det er tilbake på jobb. Det var fasinerende å observere alle menneskene som var i denne parken midt på dagen, og blant alle som joggerne fantes også flere turgåere som hadde på seg dress, skjorte og jogge sko :-)

Etter Botanisk hage hadde vi booket oss på The Bridge Climb. Ser dere flagget på toppen av Sydney Harbour Bridge på bildet?? Der var vi! Hele turen tok ca 3,5 timer, det var mye sikkerhet og utstyr som skulle på plass før vi kunne bevege oss ut på broen. Det var sol og klart vær, og vi gikk på toppen av broen med biler og tog under oss. Broen er 134 meter høy, og det er ingen ting annet å si enn at utsikten her oppe er fantastisk! Den ble ferdigstilt i 1932, og da hadde den 39 000 tonn konstruksjonen tatt 8 år å fullføre. På åpningsdagen stod 5, FEM biler klar til å krysse broen. I dag passerer over 200 000 biler denne broen daglig - utrolig!

Ved siden av broen, var et av høydepunktene en tur vi hadde langs sjøen. Vi tok bussen til den berømte Bondi Beach, det tok ca 20 min, og så gikk vi til Coogee Beach, et strekk på ca 5 kilometer. En flott tur langs sjøen med mye å se, blant annet en kirkegård som er nokså imponerende der den ligger i havgapet.

Sydney er en by jeg gjerne kunne reist tilbake til. Folkene er tilbakelent og hyggelige, det er storby atmosfære uten at byen føles uoversiktig og enorm. Maten er god, det er masse "engelske" puber og små mikrobryggeri å finne for de som liker øl, og viktigst av alt er Sydney en trivelig by å bare være i. Dagene gikk fort, og vi avsluttet ferien vår med en nydelig 12 retters Japansk "smaksmeny", med utsikt over Oprahuset sammen med Anna og Rich, et engelsk par som Fredrik og jeg traff på vår reise i Vietnam :-)