onsdag 16. mars 2011

The Banana Leaf Apolo

54-58 Race Course Road in Little India


Mitt første MAT innlegg på bloggen var fra Tanjong Beach Club; stilig, hipt og chic med cillout musikk på høytaleren, sexy doble solsenger, damer i bikini og høye hæler og mojitoer i massevis. Men man skal ikke mer enn 15 min i taxi, så føles det som man er i en helt annen verden, eller faktisk, her i Sinagpore er det mulig å føle man er i mange forskjellige verdner i løpet av samme dag - men i dag var det Little India jeg var i.

Sammen med to kjekke damer jeg har truffet her i Singapore; Annika og Trine la vi på vei til Little India med to mål for dagen, se på Sari´er og spise på The Banana Leaf. Sari er noe av det som gjør Little India (sikkert landet India også) til et fyrverkeri av farger; den tradisjonelle klesdrakten bæres av kvinner, og de er så vakre! Rosa, turkis, lilla, blå, perler og paljetter, gull og sølv, skjørt, kjoler og sjal - nydelig så langt øyet kan se. Men det er ikke bare vakre farger som gjør at man tiltrekkes Little India, for ønsker man god Indisk mat, så finner man det garantert her.

The Banana Leaf  hørte jeg om for første gang i Stavanger, dagen før jeg skulle flytte til Singapore fra ei Indisk/Singaporiansk dame. Etter at vi flyttet ned hit har akkurat denne restauranten blitt nevnt gang på gang med ingenting annet enn varme anbefalinger. Og vel anbefalt var det!


Vi kom inn i et ikke akkurat kjempekoselig lokale, litt skeptiske var vi ved første øyekast, men det var masse folk - og det er alltid et godt tegn. Vi satte oss midt på et langbord omringet av andre lunsj gjester, og fikk utdelt hvert vårt bananblad (banana leaf), som skulle fungere som tallerken. Nettopp dette er et av kjennemerkene til denne restauranten, at all mat serveres på store banan blader.

Med tradisjonell mat både fra Nord- og Sør India var det masse godt å velge mellom, og selvfølgelig Naan brød i mange varianter. Etter at jeg flyttet ned hit har "sharing platter" fått en helt ny betydning - nesten uansett hvor vi er bestiller vi flere retter, setter de midt på bordet og deler. Sånn får man smakt så mye mer enn bare én ting, og det passer meg utmerket! Det gjorde vi også i dag, og valgene våre falt på Prawn Kadhai, Mutton Tikka Masala, Butter Chicken, ris og forskjellige naan brød.

Det var en nydelig lunsj vi hadde i dag på The Banana Leaf Apolo, det var en fin opplevelse, og jeg anbelfaler et besøk på denne restauranten når man er i Little India. Mmmmmm!!

6 kommentarer:

  1. Mmmmm....så enig, så enig - et deilig måltid var det!! Takk for en fin dag!

    Annika

    SvarSlett
  2. Ja takk selv! Det var en kjempefin dag, men enda så mye, mye mer vi må se!

    SvarSlett
  3. Der må vi gå når vi kommer på besøk:) Bloggen din er så fiiiin! Og jeg elsker bildene, er det du som knipser? Jeg er uansett imponert:)
    Rebecca xxx

    SvarSlett
  4. Koser meg med kvart innlegg, Camilla :) Dette var ein god ide, med blogg! No er me liksom med deg sjølv om du er så langt vekk.

    Glad i deg!

    Klem Eli :)

    SvarSlett
  5. Hei Eli!
    Ja det var litt det som var tanken, å kunne dele det jeg opplever her med dere som jeg er så glad i :-) Jeg er så glad for at du leser, og for at du kommenterer innimellom! Takk :-)

    Glad i deg også Eli!

    Klem fra Camilla

    SvarSlett
  6. Kjære Rebecca!

    Jeg tror du vil digge Banana Leaf, så hit skal vi gå og spise når dere kommer!!

    Glad i dag!

    Klem fra storesøster ;-)

    SvarSlett