mandag 28. mars 2011

One night in Bangkok

Hadde noen fortalt meg for et halvt år siden at jeg skulle på helgetur til Bangkok for å treffe igjen min beste venninne, så hadde jeg nok vurdert det som ganske så usannsynlig. Men slik gikk det til, lørdags morgen satte vi oss på et fly, og klokken 08.00 landet vi i Bangkok, akkurat tidsnok til å sette oss ned og spise frokost.

Fredrik og jeg hadde noen timer på formiddagen før Lisa og Trond landet i Bangkok, og denne tiden brukte vi flittig på å være turister! Jeg hadde aldri vært i Bangkok tidligere, og dette var i grunnen mitt første møte med en annen Asiatisk storby utenom Sinagpore. Og ved første øyekast var det ikke mye i Bangkok som minnet om livet i Singapore. Denne byen er stor, det er masse folk, fattig og rik bor side ved side, det finnes millioner av biler, det er kaotisk og støvete. Det finnes et hav av turistfeller man kan gå i, og det starter allerede når man skal finne en taxi fra flyplassen til hotellet. I Thailand pruter man, enten man er på marked, skal kjøre tuk tuk eller besøke skredderen. Taxi sjåførene ønsker å forhandle pris før kjøreturen, og da riskikerer man å betale mange, mange, mange ganger mer enn hvis de kjører på takstameter. Så her gjelder det bare å være sta, snu ryggen til og velge en annen taxi hvis de ikke vil kjøre på takstameter. Taxi sjåførene er også mer enn villige til å være privat guide, og man kan betale per time for å bli kjørt rundt fra attraksjon til attraksjon. Ettersom vi skulle treffe Lisa og Trond takket vi høflig nei, opp til flere ganger, da taxi sjåføren spurte oss om slike "ekstratjenester". Men det skal de ha, de er høflige i sin tilnærming til turister. De tar ikke alltid et nei for et nei, men man kommer som regel i mål med litt tålmodighet.

Vi brukte våre første timer i Bangkok i en tuk tuk som loset oss rundt i små sidegater, innom templer, skreddere og gullsmeder. Uten å ha vært der før, fikk jeg en sterk fornemmelse av at ruta var godt innarbeidet, og sjåføren sine preferanser til ekstra stoppesteder dukket plutselig opp underveis og kunne innimellom virke viktigere enn våre :-) Men det var en artig opplevelse, og med luft i håret var det kjekt å ha sett litt av Bangkok på denne måten.

Det var kun én ting vi hadde bestemt oss for at vi ønsket å se før våre venner landet på ettermiddagen, og det var Grand Palace. Og navnet var vel fortjent, for dette var grand. Et enormt palass, drøye 250 år gammelt, var dette en labyrint av mosaikk kledde bygninger, malerier, statuer og hager. Det var strenge retningslinjer for antrekk, men man fikk låne skjorte og bukse gratis mot et depositum, så det var ikke noe problem. Her flyr timene fort, området er stort, og man blir så imponert over dimensjonene og detaljene som er lagt i disse byggverkene.

Så endelig var det tid for å møte våre gode venner fra Flekkefjord. Det er to måneder siden vi reiste fra Norge, og det var herlig å treffe Lisa og Trond igjen. Med unntak av at vi faktisk var i Bangkok var det akkurat som i gamle dager :-) Vi satte oss på det første og beste gatehjørnet med en Chang, lokal Thai øl, og riktig nøt livet og hverandres selskap!

Lisa og Trond er godt bereist i Bangkok, så resten av kvelden ble gjennomført basert på deres gode erfaringer og preferanser fra tidligere turer. Vi tok elvetaxi fra hotellet til området rundt Kao San Road, en kjent gate med yrende liv, musikk, salgsboder, mat, barer og en søt lukt av shisha røyk. Herlig! Vi spiste på en sjarmerende takterrasse og drakk iskald Chang. Kvelden avsluttet vi med en tynn pannekake, fylt med banan og sjokolade, kjøpt fra en gatebod. Innholdsmessig var nok ikke dette akkurat sunt, men en utrolig deilig avslutning på en perfekt kveld!

Man har ikke vært på et skikkelig marked før man har opplevd Chatuchak i Bangkok, med sine 142.000m2 med boder, er dette det største markedet jeg noensinne har vært på! Det lønner seg å komme dit forholdsvis tidlig, for jo lenger ut på dagen det går, jo travlere blir det. Det er utrolig stort, og jeg tror vi bare fikk dekket en brøkdel, uten at jeg kan si jeg har en oversikt over hva vi fikk med oss eller ikke. Her fylles handleposene raskt, og til en veldig rimelig pris. Her finnes alt fra kunst, klær, sko, vesker, levende dyr, mat, møbler og interiør ting. DHL express har en egen bod, og her kan man shippe det man har kjøpt direkte til Norge, eller andre deler av verden, hvis man ønsker det!

Helgen gikk fort, men jammen fikk vi gjort mye på drøye to dager. Det var fantastisk å treffe igjen gode venner, og turen ga mersmak til å bli bedre kjent med Bangkok ved en senere anledning. Dette er en kaotisk by med masse kontraster, nydelig mat, det er billig og opplevelsene er mange for den som ønsker å utforske.