mandag 21. mars 2011

Dåp av West Jaya

Singapore er kjent for sin travle havn og sine kvalitetsverft. Containerkraner, borerigger og ulike typer skip er sentrale elementer i, og utenfor bykjernen. Da vi ankom Keppel Fels verftet lørdag morgen, var det én rigg som skilte seg ut fra alle de andre; West Jaya. Den nyeste riggen i Seadrill-flåten var klar for dåp, og West Jaya var overdådig pyntet for anledningen med flagg og bannere, og jeg må si - overraskende fin til en borerigg å være!

Som i de fleste dåper var det både taler og fotografering, overrekkelse av gaver, dress-kledde menn og pyntede damer. Det var en fin seremoni, og det var mye stolthet og ære når verftet overleverte riggen til eieren; Seadrill. Solen valgte å være tilstedet denne morgenen, noe som gjorde denne flotte opplevelsen til en meget varm fornøyelse.

Fredrik reiser offshore på rigger her i Asia, så å gå ombord på West Jaya var ingen ny opplevelse for ham. Men for meg derimot var dette en helt ny opplevelse, og det var igrunnen ganske stas! Utstyrt med hvit hjelm og hvite bomullshansker, var jeg takknemlig for at det stod i invitasjonen at kvinner var anbefalt å ha på seg bukse og flate sko. Å gå over broa fra land til riggen, opp bratte trapper og med vinden som rusket i håret, var ikke dette stedet for verken skjørt eller høye hæler.

West Jaya var både ren og pen, og med et enormt fokus på sikkerhet ble vi eskortert og vist rundt på riggen. For meg som aldri har vært ombord på en rigg var det mye nytt og spennende, men mest overraskende var nok helikopterdekket - det var så enormt mye større enn det jeg hadde forestilt meg. Dette var kjekt å være med på, og i god Singaporiansk stil ble dåpen avsluttet med masse deilig mat!









2 kommentarer:

  1. De sparer tydelig ikke på pynten når noe skal feires:) Btw, elsker hanskene <3
    Fine bilder og fine folk:)
    Rebecca xxx

    SvarSlett
  2. Nei her nede vet de å feire! Ja jeg var ganske så fornøyd med både de hvite hanskene og hjelmen :-)

    Gleder meg til dere kommer!
    Klem fra C.

    SvarSlett